اجاق گازی یا اجاق برقی : کدامیک موثرتر هستند؟

اجاق گازی یا اجاق برقی : کدامیک موثرتر هستند؟

اجاق گاز

وقتی که در حال پختن غذای مورد علاقه خود هستید، احتمالا تنها چیزی که به آن فکر نمی کنید صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه است. اما شما در هر لحظه از زمان پخت و پز می تواند صرفه جویی کنید به شرطی که از یک اجاق مقرون به صرفه و پربازده استفاده کنید.

احتمالا شما هم موقع خرید اجاق از فروشگاه لوازم خانگی به دنبال اجاقی بوده اید که قیمت ارزان داشته باشد، اما تنها قیمت اولیه ارزان مشخص نمی کند که شما در بلند مدت چقدر هزینه صرف انرژی خواهید کرد.

اجاق های برقی و گازی به نسبت مدل و برند تقریبا قیمت یکسانی دارند. اگر اجاق برقی بخرید ممکن است که ابتدا قیمت کمتری بپردازید ولی هزینه واقعی آن بستگی به زمان پخت و پز شما دارد.

اجاق ها چطور کار می کنند؟

برای اینکه متوجه شویم چرا اجاق های گازی هزینه کمتری را خرج می کنند، ابتدا باید بفهمیم که چطور اجاق های گازی و برقی از انرژی استفاده می کنند.

زمانی که از یک اجاق گازی استفاده می کنید، گاز طبیعی از منبع اصلی گاز وارد اجاق شما می شود. گاز طبیعی داخل لوله با هوای داخل لوله ترکیب می شود و به شعله پخش کن می رسد. وقتی که این گاز مرکب به شعله پخش کن می رسد با هوای بیشتری ترکیب می شود. وقتی شما این گاز را با کبریت یا فندک روشن می کنید، شعله ای آبی رنگ شکل می گیرد که با چرخاندن پیچ شعله پخش کن، شما می توانید مقدار گاز خروجی را تنظیم کنید. هرچقدر گاز خروجی بیشتر باشد، شعله بیشتری خواهید داشت.

زمانی که از اجاق برقی استفاده می کنید، الکتریسیته در سیم کویل بالای اجاق جریان پیدا می کند. سطح صاف بالای اجاق یک کویل داخلی دارد که زیر گرم کن اجاق قرار می گیرد. زمانی که کلید روشن را فشار می دهید، الکتریسیته جریان پیدا می کند و به کویل می رسد و فلز گرم کن را داغ میکند. گرم کن گاز در این لحظه به رنگ نارنجی در می آید. هرچقدر پیچ گرم را بیشتر بچرخانید، سطح اجاق گرم تر می شود. اما کنترل این پیچ به دقیقی اجاق گازی نیست.

برنده کارایی است

در رقابت بین گاز و برق ، برنده کارایی، گاز است. اجاق برقی سه برابر اجاق گازی انرژی مصرف می کند تا غذا را بپزد. براساس تحقیقات، اجاق گازی نصف هزینه اجاق برقی را دارد. همچنین در رابطه با سهولت استفاده نیز، این اجاق گازی است که برنده است. اگرچه اجاق های برقی زودتر گرم می شوند، اما آشپزها گرمای اجاق گازی را راحتتر و سریعتر با کم و زیاد کردن شعله می توانند کنترل کنند. همچنین گرمای اجاق های برقی برای مدت طولانی تری باقی می مانند، پس اگر غذا را پس از خاموش کردن اجاق، روی اجاق بگذارید ممکن است غذا بسوزد. اجاق های گازی و برقی تقریبا قیمت یکسانی دارند ولی اجاق های گازی در دراز مدت مقرون به صرفه تر هستند.